Kinder­verhalen­bank WKZ in het onderwijs

Ervarings­verhalen maken onze studenten betere zorgverleners.

Studenten kunnen heel veel leren van de ervarings­verhalen.

Door gebruik te maken van de ervaringsverhalen van de jonge patiënten en hun naasten in diverse onderwijs modules voor o.a. studenten verpleegwetenschappen, geneeskunde, gezondheidswetenschappen, medical humanities, vindt er een verdieping plaats. Studenten kunnen oefenen met het materiaal op de website of hier inspiratie uithalen voor verdere bestudering van vergelijkbare casussen.

Ook trainen we studenten om zelf interviews af te nemen en te verwerken voor de Verhalenbank WKZ waardoor ze anders leren luisteren naar kinderen en jongeren en zich beter zullen realiseren welke impact ziekte en behandeling op jonge patiënten en hun omgeving hebben.

Onze samenwerkingspartners in het UMC Utrecht / WKZ

Onderwijs geven doe je niet alleen.

De Kinderverhalenbank WKZ is geïnitieerd vanuit het Cluster Ontwikkelingsgerichte Zorg en een samenwerkingsverband met het Julius Centrum en Onderwijscentrum. De Ouderraad en de Kinderraad van het WKZ hebben ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Kinderverhalenbank WKZ.

De Kinderverhalenbank WKZ is een project dat goed past binnen de visie van de Nieuwe Utrechtse School (DNUS). DNUS ontwikkelt programma’s om studenten, werknemers en patiënten te inspireren en motiveren om uniek en innovatief onderwijs neer te zetten. Daarom werken we met elkaar samen.

Wilt u meer weten over De Nieuwe Utrechtse School?

Doel van de site

De website van de Kinderverhalenbank WKZ is de plek waar de verhalen over ziekte en ziek zijn, van kinderen, jongeren en hun naasten gepresenteerd en gelezen kunnen worden. Bovendien kan er in de verhalen worden gezocht op verschillende thema’s, waardoor het mogelijk is verhalen te vinden die specifiek passen binnen de interesses van iedere bezoeker.

Via de website kunnen kinderen zich ook aanmelden als zij hun verhaal ook willen delen. De website is openbaar, dus ook studenten, onderzoekers, zorgverleners (in opleiding) hebben zo toegang tot de gepubliceerde verhalen. De verhalen zijn daarom allemaal gepseudonimiseerd en de kinderen hebben zelfs een zelfgekozen “schuilnaam”, waaronder wij de verhalen op de site mochten publiceren. Ook de illustratie die op de verzamelpagina bij elk verhaal staan zijn door de verhalenvertellers zelf uitgekozen.

Kijk bij “alle verhalen” naar de prachtige schuilnamen en uitgekozen illustraties!

Vragen?

Ouders kunnen vóór en na het interview altijd e-mailen naar wkzverhalenbank@umcutrecht.nl om een vraag te stellen. Zeker als het een vraag is die speciaal over het interview of verhaal van hun kind gaat.

Andere – meer algemene – vragen over de Kinderverhalenbank WKZ, die mogelijk ook voor anderen interessant kunnen zijn, proberen we zoveel te verzamelen op onze pagina met ‘veel gestelde vragen’. Hier staan vragen van kinderen, ouders, verzorgers en anderen op over allerlei dingen die met het delen van verhalen te maken hebben.

Staat uw vraag hier nog niet bij, stuur deze dan via het speciale vragenformulier naar ons toe. Dan komt hij zeker op de goede plek terecht.

Patientenparticipatie: De kinderraad dacht mee met de Kinderverhalenbank WKZ.

Wilt u meer weten over het belangrijke werk van de Kinderraad van het WKZ?

Vanaf het begin van onze plannen voor deze website is de Kinderraad van het WKZ betrokken geweest bij de plannen. Zo hebben enkele leden van de Kindderraad meegedaan aan de publieksdialoog, tijdens het eerste symposium over de Kinderverhalenbank in februari 2023. En ook hebben ze meegedacht over belangrijke punten van de website, zoals een mogelijkheid om op zoektermen te zoeken in de verhalen.

Daarnaast proberen we de Ouderraad van het WKZ zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de voortgang vanaf het moment dat de Kinderverhalenbank WKZ concreet is geworden en hebben we een deel van hun vergadertijd mogen gebruiken voor een uitgebreide presentatie van onze plannen nuttige feedback gekregen op de eerste concepten voor deze website.