Onderzoek met verhalen

Een database met ervaringsverhalen voor wetenschappelijk onderzoek.

Een verhalenbank
als bron voor onderzoek

Vanuit de Kinderverhalenbank WKZ doen we kwalitatief onderzoek naar de ervaringsverhalen van kinderen en jongeren om inzicht te krijgen in hun ziektebeloop, persoonlijk herstel, omgaan met ziekte in het dagelijks leven en hoe zij hiermee om gaan.

Hiermee verwachten we aanvullend inzicht te krijgen in het ziektebeloop en persoonlijk herstel van kinderen te krijgen en aanknopingspunten te vinden voor verbeteringen van de zorg.

Betere zorg door onderzoek.

Samenwerkingspartners van de Kinderverhalenbank

De Kinderverhalenbank WKZ is geïnitieerd vanuit het Cluster Ontwikkelingsgerichte Zorg en een samenwerkingsverband met het Julius Centrum en Onderwijscentrum. De Ouderraad en de Kinderraad van het WKZ hebben ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Kinderverhalenbank WKZ.

We zijn geïnspireerd door en werken samen met de Verhalenbank Psychiatrie van het UMC Utrecht, waar verhalen van (ex)psychiatrische patiënten en hun naasten en zorgprofessionals zijn te vinden. Ga hier naar de Verhalenbank Psychiatrie.

Een van de activiteiten op het gebied van onderzoek doen is Child Health. De website van Child Health begint niet voor niets met “Investeren in kinderen is investeren in de komende generaties.” De onderzoekers van Child Health delen de passie om oorzaken van aandoeningen (bij volwassenen) die hun oorsprong hebben in de (vroege) kinderleeftijd te ontrafelen en hiervoor nieuwe behandelingen te ontwikkelen.

Lees hier meer over Child Health

Meer weten over (ontwikkelingsgerichte) zorg in het WKZ en actuele onderzoeken in en door het Wilhemina Kinderziekenhuis en het UMC Utrecht?
Kijk op de website van het WKZ:

Doel van de site

De website van de Kinderverhalenbank WKZ is de plek waar de verhalen over ziekte en ziek zijn van kinderen, jongeren en hun naasten gepresenteerd en gelezen kunnen worden. Via de website kunnen zij zich ook aanmelden als zij hun verhaal willen delen via de Kinderverhalenbank WKZ. De website is openbaar, dus andere kinderen, familie, vrienden en ook studenten, onderzoekers, zorgverleners (in opleiding) hebben zo toegang tot de gepubliceerde verhalen.

Deze verhalen op de website zijn geredigeerd tot goed leesbare verhalen, maar blijven zo dicht mogelijk bij de originele interviewtekst. Deze gepseudonimiseerde interviewteksten zijn alleen beschikbaar voor onderzoekers van goedgekeurde studies (zoals, bijvoorbeeld in Vidatum). Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen via wkzverhalenbank@umcutrecht.nl

Kijk bij alle verhalen naar de thema’s die door de kinderen worden genoemd.

Vragen?

Deelnemers aan de interviews kunnen altijd e-mailen naar wkzverhalenbank@umcutrecht.nl om een vraag te stellen. Zeker als het over het interview of verhaal van het kind gaat.

Andere – meer algemene – vragen over de Kinderverhalenbank WKZ, die mogelijk ook voor anderen interessant kunnen zijn, proberen we zoveel mogelijk te verzamelen op onze pagina met ‘veelgestelde vragen’.
Hier staan vragen van kinderen, ouders, verzorgers en anderen over zaken die met deze website of het delen van verhalen te maken hebben.

Staat een vraag hier nog niet bij, stuur deze dan via het speciale vragenformulier naar ons toe.
Voeg een vraag toe!

Een schat aan researchinformatie over jonge patiënten in hun eigen leefomgeving.

Onderzoekers kunnen voor meer informatie contact opnemen via de contactpagina.

In het eigen onderzoek van de Kinderverhalenbank WKZ worden verschillende kwalitatieve analysetechnieken gecombineerd, om thema’s en patronen te identificeren. Een voorbeeld van zo’n analysetechniek is thematische analyse.

Hierbij worden thema’s en betekenisvolle patronen in de getranscribeerde interviews geanalyseerd en geïdentificeerd, door ze te coderen. De gevonden codes kunnen inzicht bieden in overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende verhalen en hierdoor mogelijk tot verbeteringen in de zorg of benadering van jonge patiënten leiden.

Ook zijn we nieuwsgierig naar de taal die kinderen en jongeren gebruiken om hun ervaringen te delen. We verwachten zo aanvullende inzichten en aanknopingspunten te vinden voor verbeteringen in de zorg.